سفارش تبلیغ
صبا ویژن


نابغه ها

چند تا از مهم ترین تکنیک های گیتار فلامنکو اینا هستن:

تکنیکهای گیتار فلامنکو 1

  Apoyando:

 کلمه اسپانیایی به معنی تکیه است . تکنیک دست راست که برای اجرای ضربه ، انگشت به سیم بعدی تکیه می کند و صدای قوی تری نسبت به حالت تیراندو به وجود می آورد .

  Tirando:

 ضربه مخالف با آپویاندو می باشد . به این ترتیب که انگشت به جای تکیه دادن روی سیم بعدی ، ضربه خود را میان سیم و کف دست (در هوا) تمام می کند .

  Picado:

 تکنیکی است جهت نواختن عبارت تک نتی گام مانند (ملودی) که با توالی انگشتانa , m , i نواخته می شود .

  Rasgueado:

  راسگوآدو به دو بخش تقسیم می شود : راسگوآدوی معمولی (چهارتایی) و راسگو آدوی پنج تایی

 راسگوآدوی معمولی : که در آن انگشتان دست راست جمع شده و سپس به ترتیب (  e , a , m , i ) روی سیم ها فرود می آیند.

 راسگو آدوی پنج تایی : که مانند راسگوآدوی معمولی است ، با این تفاوت که یک ضرب برگشتی با انگشت i به آخر آن اضافه می کند .

  Golpe:

  یکی دیگر از تکنیک های مهم و حیاتی فلامنکو ، گلپ نام دارد که عبارت است از ضربتی نسبتا آهسته که بر روی گلپیدور توسط نوک انگشت a (ناخن و گوشت هر دو) یا  با دو انگشت a و m زده می شود .

  Ligado:

  عملی است که به وسیله آن یک نت توسط دست چپ ایجاد می شود و بر دو نوع است                                                1.چکشی : که برای اجرای آن انگشت دست چپ روی نت مورد نظر کوبیده می شود .                                                2.کششی  : که برای اجرای آن انگشت دست چپ سیم را به طرف پائین کشیده و نت مورد نظر را به صدا در می آورد .

  Ayudado:

 آیودادو یک تکنیک زیبا و موثر در موسیقی فلامنکو می باشد که در آن یک نت بم (روی سیم های باس) توسط p که با یک نت زیر (روی سیم های زیر) توسط i دنبال میشود ، اجرا می شود .

  Alzapua:

 تکنیکی است که در آن فقط از انگشت p استفاده می شود و اکثرا دارای سه مرحله می باشد . 1. یک ضربه رو به پائین   2. یک ضربه رو به بالا 3. یک نت ملودی که به صورت آپویاندو نواخته می شود . که البته هر سه مرحله از انگشت p استفاده می شود .

  Tremolo:

 تکنیکی بسیار زیبا و آرامش بخش که بیشتر در تکنوازی مورد استفاده قرار می گیرد و شنونده با شنیدن ترمولو فریب می خورد و در خیال خود دو گیتار را تصور می کند . این تکنیک در فلامنکو بر خلاف ترمولو کلاسیک (که چهار تایی است و به صورت p,a,m,i ) در دسته های پنج تایی ( به صورت p , i , a , m , i  یک نت باس و چهار نت زیر)

 

اجراApagado:

 تکنیکی در فلامنکو است که هر گاه نوازنده گیتار بخواهد صدای آکوردی را به طور ناگهانی خفه کند از این تکنیک استفاده میکند. برای اجرای آپاگادو هم از دست راست و هم از دست چپ می توان استفاده کرد . اجرای آپاگادو با دست راست به این صورت است که مچ دست با مهارت خاص به طرف داخل ، یعنی به سمت صفحه جلوی گیتار حرکت می کند و باعث قطع صدا می شود .

  Arastre:

 برای اجرای این تکنیک (که خصوصا در توکه هایی چون گرانایناس و تارانتاس مورد استفاده قرار می گیرد) دست راست را به گونه ای بالا می کشند که انگشت a به طرف بالا کشیده می شود و به ترتیب سیمهای اول تا ششم را به طور منظم و به صورت آپویاندو به صدا در می آید . به این ترتیب آکورد به صورت یک آرپژ سریع به گوش می رسد که نتهای آن از زیر به بم به صدا در در آمده اند .

  Glissando:

 روش اجرای گام به صورتی که هر نت به نت قبلی یا بعدی آن چسبیده باشد . گلیساندو در لغت به معنی سرانیدن یا لغزانیدن است و اجرای آن روی ساز ، با سرانیدن انگشت در طول سیم از بالا به پائین یا به عکس انجام می شود .

  Vibrato:

  برای اجرای این تکنیک در فلامنکو یکی از انگشتان دست چپ در همان حالی که سیم را گرفته است (پس از آنکه سیم توسط دست راست به صدا در آمده) آن را در عرض فینگر بورد و در خطی موازی با فرتها به طرف کف دست می کشد . تکرار متوالی سریع کشیدن و شل کردن سیم باعث زیر و بم شدن صدای نت می شود . ویبراتو دو نوع است : 1. لغزشی 2. کششی

  Pulgar:

  یکی از تکنیکهای انگشت p می باشد که توسط آن تمام نتهای ملودی ، حتی نتهای سیمهای زیر توسط انگشت p نواخته می شود.

  Arpegio:

  روش نواختن یک آکورد به طوری که نتهای آن یک به یک (نه در آن واحد) توسط انگشتهای p i m a نواخته می شود . در این حالت p نت بم را به صورت آپویاندو و i m a سه سیم زیر را به صورت تیراندو به صدا در می آورد .

  Abanico:

 باد بزن ; اصطلاحی در فلامنکو است برای راسگوادویی که در نواختن ، حالتی شبیه به باد بزن به خود می گیرد  می شو

د.


نوشته شده در جمعه 87/6/1ساعت 12:32 عصر توسط سارا نظرات ( ) | |

سلام دوستان من خودم یه گیتاریستم (گیتار کلاسیک) وعاشق موسیقی هستم از جمله الگوهای موسیقیایی من کارکاسی و کارولی وحتی باخ هستند میخوام از این به بعد وبلاگمو بیشتر به موسیقی اختصاص بدم به ویژه گیتار.

 

احسان خواجه امیری

برای آخرین بار (?/?)

F        Am      Dm   Am

برای آخرین بار  خدا کنه بباره 

Am              E          Dm

 تو این شب کویری یه قطره از ستاره

                    F              Am      Dm     

همیشه بودی و من تو رو ندیدم انگار

E                    Dm    Am

  بگو بگو که هستی برای آخرین بار

A       G    Dm    Am

وقتی دوری تنهائیم نزدیکه 

Am         G   Dm  

 قلبم بی تو می ترسه تاریکه

Am               Dm               F                             

چه لحظه ها که بی تو یکی یکی گذشتند 

Dm                     Am

 عمرمو بردند اما یه لحظه بر نگشتند

      G  Am           E              F                               

تو چشم من نگاه کن منو به گریه نسپار 

Dm                     Am

 حالا که با تو هستم برای اولین بار برای آخرین بار

Am

وقتی دوری....

 

 

 

پل 4/4

Intro : Am, Dm6, E7, Am

Am.........E7.............Dm.........Am...........Dm.............Am

برای خواب معصومانه ی عشق      کمک کن بستری از گل بسازیم

Am.........E7.............Dm........Am...........Dm.............Am

برای کوچ شب هنگام وحشت        کمک کن با تن هم پل بسازیم
 

Am......................................G..........F...............Am

کمک کن سایه بونی از ترانه          برای خواب ابریشم بسازیم

Am......................................G..........F...............Am

کمک کن با کلام عاشقانه            برای زخم شب مرهم بسازیم
 

C..........................G7........Dm............................A7

بذار قسمت کنیم تنهایی مونو      میون سفره ی شب تو با من

Am.........E7.........Bb..................Dm..........F............Am

بزار بین من و تو دستای ما           پلی باشه واسه از خود گذشتن
 

Intro : Am, Dm6, E7, Am

Am.......E7............Dm...........Am...........Dm.....................Am

تو رو می شناسم ای شب گرد عاشق        تو با اسم شب من آشنایی

Am.........E7........Dm.....................Am..........Dm.............Am

از اندوه تو و چشم تو پیداست                    که از ایل و تبار عاشقایی

Am.......................................G............F.......................Am

تو رو می شناسم ای سر در گریبون           غریبگی نکن با هق هق من

Am.....................................................G..........F...............Am

تن شکستتو بسپار به دست                    نوازش های دست عاشق من

Intro : Am, Dm6, E7, Am

Am..........................................E7..........................Am

به دنبال کدوم حرف و کلامی          سکوتت گفتن تمام حرفاست

Am..............................................E7.........................Am

تو رو از تپش قلبت شناختم            تو قلبت ، قلب عاشقای دنیاست

Am....................................E7..............................Am

تو با تن پوشی از گلبرگ و بوسه      منو به جشن نور و آینه بردی

Am................................................E7..........................Am

چرا از سایه های شب بترسم         تو خورشیدو به دست من سپردی

 

C..........................G7........Dm............................A7

بذار قسمت کنیم تنهایی مونو      میون سفره ی شب تو با من

Am.........E7.........Bb..................Dm..........F............Am

بزار بین من و تو دستای ما           پلی باشه واسه از خود گذشتن
 

Am...E7...........Dm...........Am.........Dm.............Am

کمک کن جاده های مه گرفته         منه مسافرو از تو نگیرن

Am......E7...............Dm..........Am.........Dm.............Am

کمک کن تا کبوتر های خسته         روی یخ بستگی شاخه نمیرن

Am.................................G.............F...............Am

کمک کن از مسافرهای عاشق       سراغ مهربونی رو بگیریم

Am........................................G........F.................Am

کمک کن تا برای هم بمونیم            کمک کن تا برای هم بمیریم

C................................G7........Dm............................A7

کسی به یاد مریم های پر پر          کسی به فکر کوچ کفترا نیست

Am.........E7.....................Bb..............Dm..........F............Am

به فکر عاشقای در بدر باش           که غیر از ما کسی به فکر ما نیست

 

 

 

slow rock 6/8

 

E............Dm...........E........Am..................E....Dm...............E.........Am.......E

ای چراغ هر بهانه از تو روشن ، از تو روشن      ای که حرفای قشنگت منو آشتی داده با من

E......F..................G..F..........G.............E...F.......G....................F.......G

من و گنجشکای خونه دیدنت عادتمونه            از برای دیدن تو پر می گیریم از تو لونه

E............Dm..............E..............Dm......E..........F............E.....................Dm

باز میای که مثل هر روز برامون دونه بپاشی      منو گنجشکا می میریم  تو اگه خونه نباشی

E...........F..............E.....F............................Am...................Dm...................E

همیشه اسم تو بوده  اول و آخر حرفام            بس که اسم تو رو خوندم بوی تو داره نفسهام
 

E.............F...............E...............F......................Am................................Dm.......E

عطر حرفای قشنگت عطر یک صحرا شقایق       تو همون شرمی که از اون سرخه گونه های عاشق

Am................E...........F........................Am..................E..........Am......E

شعر من رنگ چشاته رنگ پاک بی ریای            بهترین رنگی که دیدم رنگ زرد کهربائی

 

 


نوشته شده در جمعه 87/6/1ساعت 12:30 صبح توسط سارا نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ