سفارش تبلیغ
صبا ویژن


نابغه ها

روح شناسی مدرن!(متا فیزیک)

تا حالا شده به چیزایی برخورد کنین که عقلتون هیچ توجیهی براش نداشته باشه؟ تا حالا در باره ی فرضیه ی جهان های موازی فکر کردین؟ فکر کردین چرا دانشمندا با کلی نظریه مثل نظریه ی ریسمانها دنبال یه نیروی واحد کیهانی می گردن؟

گاهی به یه چیزی از دور نگاه می کنیم مثلآ به یه طناب ! ما اونو یک بعدی می بینیم . حالا به مورچه ای فکر کنید که داره روش راه می ره ، اون یه طناب سه بعدی می بینه! تا وقتی که ما به دنیا در حد ماکرو نگاه کنیم فقط 4 پارامتر اصلی طول، عرض، ارتفاع و زمان رو درک می کنیم اما از وقتی که دانش ماده رو اون قدر تجزیه کرد تا رسید به کوانتوم تازه انسان ها فهمیدن که شاید بعدهای زیادی باشه که ما هنوز نمیشناسیم! ما فکر می کنیم که بین ماده و غیر ماده مرزی هست در حالی که نیییییییییییییییییییست!!! فقط این مطلبو بدونیم که یه کوانتوم یا فوتون جرمی نداره یعنی از دید ما ماده نیست ولی موجی حرکت می کنه و ذره ای به مقصد میرسه!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متافیزیک کلمه ایست یونانی متشکل از دو قسمت:

متا = ما بعد یا فرا + فیزیک= طبیعت

این علم نخستین بارتوسط پارمنیدس به طور رسمی مورد مطالعه قرار گرفت . پارمنیدس را پدر متافیزیک می دانند!

هر چند که فیلسوفانی چون ارسطو، افلاطون،ابن سینا و ملا صدرادر این زمینه کار کرده اند.

می توان گفت که متافیزیک شاخه ای از فلسفه ی مدرن است با نگاهی مثبت نسبت به استفاده از تجربه !

جالب آن است که متافیزیک را نمی توان علمی دانست که کاملا هم ماوراءالطبیعه باشد! به طور کلی هر آن چه که با قوانین طبیعی ( البته در روزگار ما) قابل توجیه نباشد و از نظر عقلی محال به نظر برسد در حوضه ی این دانش قرار می گیرد!

مثلآ: در گذشته شاید در زمان ارسطو این تفکر که بتوان بدون شکافتن بدن احشای داخلی را دید محال به نظر می رسید و در حوضه ی این دانش بود حال آنکه این فرایند برای انسان امروز کاملآ فیزیکی ( طبیعی) است نه متافیزیکی( ما فوق طبیعی)!

 

نباید تصور کرد که متافیزیک همان الهیات است در الهیات پشتوانه ی علمی کگتب و عقاید مذهبی است در حالی که متافیزیک دانشی است مبتنی بر منطق ، فلسفه و گاه تجربه.


نوشته شده در دوشنبه 89/7/26ساعت 7:38 عصر توسط سارا نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ